Merethe Egeberg Holm - endnu en ubelejlig DF’er

Jeg har flere gange tidligere omtalt det når folk blev ekskluderet af Dansk Folkeparti. De mange eksklusioner er sigende for organisationskulturen i partiet, som jeg tidligere beskrev således:

Det er selvfølgelig interessant nok at Dansk Folkeparti fortsat er et spændende sted for folk, som også kommer i kredse hvor åbenlys racisme og voldsfascination florerer - men det er jo ærlig talt ikke overraskende, al den stund den samlende sag i disse kredse er kampen mod “den muslimske fare” - nøjagtig som i DF.

Når det nu blandt andet er disse mennesker som Dansk Folkeparti henvender sig til og henter dele af sin parlamentariske styrke fra er det da højst mærkeligt, egentlig, at man ikke ønsker at give dem muligheder for også gennem partiarbejde at give deres holdninger til kende. I den forbindelse er der jo også rige muligheder for at opdrage på dem og pille voldsgrillerne ud af hovedet på dem. [...] 

Dansk Folkeparti er ikke et traditionelt demokratisk parti, der påtager sig ansvaret for at formidle mellem magtens centre i regering og folketing og en folkelig basis - en opgave som også indebærer et demokratisk folkeoplysningsarbejde - det sidste er i allerhøjeste grad en vigtig opgave for et yderligtgående parti, som har et særligt ansvar for at bekæmpe voldelige tendenser og had blandt sine tilhængere. Den slags forsvinder jo ikke bare ved at man uden nogen basis i virkeligheden udnævner sig selv til “et midterparti”.

Nej, Dansk Folkeparti er i langt højere grad en moderne politisk forretning, hvor ledelsen bestemmer alt og har sin som primære opgave at sælge politikken til så mange vælgere som muligt, og hvor partimedlemmerne ikke fungerer som repræsentanter for disse vælgere og eller har nogen reel mulighed for at påvirke ledelsen, men snarere er en slags demokratisk figenblad og en ukritisk fanklub for partiets ledelse.

Disse bemærkninger er ikke uden relevans i forhold til den aktuelle eksklusion af Merethe Egeberg Holm, som i øvrigt i høj grad lyder som en ‘landsbytosse’.

Hendes seneste indlæg i Information, 24.09.07 bekræfter til fulde det indtryk. Men en ting har Merethe Egeberg Holm dog ret i. At dømme efter det bifald hun fik efter sin famøse tale til DF’s landsmøde, samt tilkendegivelser fra mange ledende DF’ere er det mærkeligt, at der ikke er mange andre end Egeberg Holm som bliver ekskluderet af partiet.

For hendes holdning og hendes påståede ‘humor’ deles mere eller mindre af mange DF-medlemmer, høje som lave.

9 Kommentarer

  1. Skrevet 25. september 2007 at 20:16 | Permalink

    En citat-historie med dig selv? Wonderful! Hvornår ekskluderer venstrefløjen mon deres landsbytosser?

  2. Skrevet 25. september 2007 at 20:45 | Permalink

    Wonderful? Tjaeh… Jeg har nok bare læst for meget Søren Krarup. Han citerer også sig selv i et væk. Men pånær det så er Onkel Henning læser avis jo ikke nogen nyhedstjeneste. Jeg gentager mig selv gerne og ofte, som mange andre bloggere forresten.

    Jeg forstår ikke dit spørgsmål om venstrefløjen og synes ikke det giver megen mening, i hvert fald ikke på baggrund af nærværende indlæg. Måske kunne du uddybe det lidt nærmere?

  3. Skrevet 9. oktober 2007 at 21:53 | Permalink

    Jeg hentydede naturligvis til Asmaa. Sammenhængen er naturligvis, at et anstændigt parti havde ekskluderet Asmaa for længe siden. Men nu skal vi bare se frem til årsmødet! :)

  4. Skrevet 11. oktober 2007 at 00:22 | Permalink

    Åh - ‘islamofascisme’ - din mangel på forståelse af den politiske virkelighed er såre omfattende. At Asmaa skulle blive blive ekskluderet af Enhedslisten er overmåde usandsynligt. Mig bekendt har Enhedslisten faktisk aldrig ekskluderet nogen.

    Det er muligt jeg tager fejl der, men ikke desto mindre er den mest sandsynlige udgang på processen i Enhedslisten at Asmaa rykker ned til en lavere plads på kandidatlisten. Og det er såmænd ikke engang sikkert!

    Den der meget fjollede historie om Grundloven, fra Berlingeren - http://www.berlingske.dk/article/20071004/danmark/110041294/ - får nok mig til at tygge lidt videre på de indvendinger mod at give Asmaa en så fremtrædende placering, som jeg tidligere - http://henningholm.org/noter/2007/04/27/noter-om-asmaa/#comments - har fremsat.

    Asmaa er ikke noget blændende politisk talent - men hun er altså også ung - skoling kan måske gøre underværker.

  5. Skrevet 11. oktober 2007 at 01:31 | Permalink

    jojo, jeg snakkede jo også kun om anstændige partier. Jeg spår hun går frivilligt, når hun bliver rykket ned på listen. Det gjorde hun dengang S ikke opstillede hende, fordi de ville se hende an først.

    PS. hvis der er nogen der mangler forståelse for den politiske virkelighed, så er det da vist EL? Jeg behøver ikke engang at begrunde mit postulat, jævnfør den nuværende situation i partiet. :)

  6. Skrevet 11. oktober 2007 at 01:40 | Permalink

    Ja, hun skal nok “skoles lidt” mere… God idé.
    http://islamofascisme.wordpress.com/2007/08/22/asmaa-om-karl-marx/

    Men ærligt talt, du siger hun ikke er “noget blændende talent”, det er vist en underdrivelse. Jeg vil betegne hende som en politisk katastrofe på alle punkter. Hvis man virkelig har som projekt at opstille en muslimsk kandidat, kunne man så i det mindste ikke finde en moderat?

  7. Skrevet 11. oktober 2007 at 01:45 | Permalink

    Der er intet som helst som tyder på at Asmaa er “rabiat muslim”, går ind for dødsstraf eller ulige behandling af kvinder eller alt det der andet ævl. Og i øvrigt mener jeg med skoling ikke at man skal kunne Marx’ holdning til religion på fingerspidserne, endsige være enig med den.

  8. Skrevet 11. oktober 2007 at 02:11 | Permalink

    Ja, og den holdning har du ret til at have. Men der er mange, også i EL, som tvivler. Det er ikke intolerant at tvivle, og Asmaa har ikke gjort det nemt for sig selv med hendes mange sære udtalelser om hint og dint. Måske er hun ikke “rabiat”, men hun har mange fundamentalistiske træk, som kun de mest ortodokse islamister praktiserer, heriblandt tørklædet og hendes praktiserende kønsadskillelse.

    Mht. skoling: Jeg er nok uenig, men ikke tangerende til de elitære. Hvis man melder sig ind i et parti, er man så sandelig også forpligtet til at sætte sig ind i dets ideologiske historie og principprogram. Ikke til fingerspidserne, men dog langt mere end den luftige udlægning Asmaa præsterede.

    Men herregud, lad ELs medlemmer afgøre hendes fremtid, jeg er for engang skyld tiltro til at de vælger rigtigt.

  9. Skrevet 11. oktober 2007 at 03:17 | Permalink

    Er det kun “ortodokse islamister” - hvad det så end skulle være - som går med tørklæde? Du demonstrerer igen at du ingenting ved om emner du ellers tværer rundt i. Der er masser af muslimer rundt om i verden som går med tørklæde uden at være islamister.

    Hverken Asmaas tørklæde eller hendes afvigende hilsepraksis er skikke jeg bryder mig særligt meget om personligt - men jeg synes det er meget mærkeligt at gøre den slags til centrale politiske spørgsmål.

    Enhedslisten er ikke i streng forstand et marxistisk parti. Du har ret i at Asmaa har det med at være rigelig ‘luftig’ i det. Men det er altså også temmelig luftigt når folk pludselig mener at Enhedslistens religionspolitiske holdning bør være sammenfaldende med visse Marx-citater om religion.

Skriv en kommentar

Din email bliver aldrig offentliggjort eller delt med andre. Påkrævede felter er markeret med * *

*
*